Powered By Blogger

torsdag 7 september 2017

Mina sommarvänner

I  våras när ännu snön inte ville sluta falla så hade jag en igelkott som vandrade nedanför trappan. Trodde inte mina ögon när jag såg den mot den vita snön. Vad den måste frysa tänkte jag. Men jag kom underfund med att den övervintrat under mitt uterum, så den hade bara varit ute och luftat sig lite och in tillbaka.
Under hela sommaren har den vandrat här. Kommit fram mot kvällssidan. Jag har suttit i uterummet och hört när den börjat röra på sig och komma fram. Den har fått kattmat som varit mums.


                                                                                   
11.5


                                                                 
10.7

Den har varit som en sommarvän för mig. Så roligt att invänta den varje kväll. Den har varit uppe på terassen och vandrat också, och tittat sig omkring.



31.7

Jag har under hela sommaren trott att det bara varit en igelkott, även om jag tyckt att den varierat lite i storlek. Det var först när det bjöds på gädda som det gick fram för mig att det var två stycken.
Inte så bra bild, men det syns väl att det är två igelkottar. De satt där och smaskade i två timmar.


                                                                                 
27.7

                                                                                 


Jag har saknat dem några veckor, men sett på avföring här på gräsmattan att de varit på besök.
                                                                             *
Nu kommer de aldrig mera på besök. Trodde inte mina ögon här på måndags morgonen när jag hittade ett urgröpt igelkottskinn under bärbuskarna. Ledsen är jag, vem har gjort något sådant?
Det lär jag aldrig få något svar på.


                                                                                   
4.9

                                                                               
                                                                                             

Och som det inte skulle räckt med det. I dag hittade jag ett till skinn  ute på vägen. Så nu är de båda borta som varit till så stor glädje i sommar.

                                                                               
6.9

I går läste jag på fb att en mårdhund hade synts några stenkast härifrån. Så förmodligen är det den som är boven i dramat.      

                                                       

2 kommentarer: