Powered By Blogger

tisdag 4 december 2012

4:e december

Hade inga planer alls att baka pepparkakor i går  kväll. Men utan att jag egentligen visste ordet av, hade jag plockat fram pepparkaksdegen ur frysen.Först nu har jag kommit underfund med hur behändigt och bakvänligt det är med färdig. Har alltid gjort egen deg förut
Så nu har jag nybakade pepparkakor för andra gången på en kort tid. Faktiskt första gången som jag stått och bakat pepparkakor alldeles ensam, barnen brukar vara med, eller som nu senast barnbarn.
Egentligen är jag ingen pepparkaksälskare (med Nyåkers som undantag), men till glöggen är det gott med en eller några.

Fortsättningsvis kallt här, men det ska väl vara så när det är vinter, sägs det. Gradstocken visar på -18,2 just nu. Blir nog ingen utelek i dag heller, och inget vagn sovande, vi myser här inne i stället, ganska  skönt faktiskt. Och maten är färdig förberedd, bara att koka potatisen. Så i dag blir det en lite lindrigare dag.

Det värsta med kölden tycker jag är att mina (många) kattor inte vill gå ut alls. Och så är de irriterade på varandra och ryker ihop ibland. Springer runt och jagar varandra så man får vara rädd att bli omkull sprungen. Ibland får man känslan av att de har flippat ur helt.
Dåligt med sömnen blir det också (för mig) när man har några kattor med sig i den 120cm breda sängen, som sträcker ut sig i hela sin längd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar