Powered By Blogger

tisdag 20 december 2016

Det här med julmaten

Jag har aldrig blivit riktigt klok på allt det här ätandet som verkar höra julen till. Att man ska äta bara för att äta, man börjar må illa med mindre.  Och allt handlande, precis som man väntade nån slags kristid.
Det fanns en tid när jag själv handlade hem en massa bara för att jag trodde att vi behövde och ville ha. Och som säkert hos många andra blev det så att mycket lämnade över och slängdes bort.
Så för några år sedan bestämde jag att nu får det vara nog, nu handlar jag absolut inget extra. Och om jag kommer på något som fattas sedan under själva julhelgen så är det förmodligen något som det går lika bra utan.
En skinka ska jag köpa och laga i ugnen. Det som blir över av den kan man frysa in och ta fram vid tillfälle när man lagar pizza. Det är nog det enda utöver typ ett vanligt helg handlande som jag kommer på. Jullådorna är inget jag fått smak på, kan inte förstå hur de är så populära.
Däremot kan jag tänka mig Janssons frestelse. Men de jag brukar fira jul med tycker inte om det , så det blir väl något jag får laga i mellandagarna när jag är på tumis med mig själv.
I godisväg blir det att koka knäck.
Bulla och kakor tror jag får inskränka till pepparkakor och lussebullar.

2 kommentarer:

  1. Detta med lådor är en finländsk tradition. Jag lagar alltid själv kålrotslåda medan svärdottern lagar morotslåda. I mitt hem hade vi potatislåda och makaronilåda. I min väninnas hem hade de leverlåda på julen. Janssons är däremot inte vanligt i Finland vid jul.

    SvaraRadera
  2. Jansson finns på julborden i Sverige. Lådorna blev jag bekant med först när vi flyttade tillbaks till Finland på -80 talet. Har inget minne av några lådor från mitt barndomshem, varken här eller där.

    SvaraRadera