Powered By Blogger

tisdag 28 februari 2017

Vad sysslar de med?

Jag låg och läste en stund i går kväll innan jag skulle sova. Då hörde jag ett skrapande ljud. Säkert Luna som fått ett skov och börjat leka, tänkte jag.  Hon är bra på att roa sig själv. Efter ett tag blev det tyst.
Jag läste klart och släckte och skulle just somna när det började igen. Då blev jag lite irriterad över att hon måste hålla på så där vid den tidpunkten, även om katten är ett nattdjur. Jag gick upp och kollade men såg ingen lekande katt bara sovande. En i soffan, en på datorstolen, en på gästsängen och en  i korgstolen. När jag var uppe hördes inget ljud.
Tillbaka i sängen och efter ett tag hördes ljudet igen. Skyndade mig upp för att hinna se "busen" innan hon gömde sig, men icke. Lika fridfullt som tidigare. Kände mig väldigt förbryllad.
Lade mig på nytt och somnade utan att höra något mera ljud. Men vaknade någon gång mitt i natten av ljudet igen.
Nog är det väl själva f_n att man inte ska få en lugn stund i det här huset. Upp igen och då slutade inte ljudet utan fortsatte. Det kom från vindfånget/farstun. Där satt en den skyldige.
Jag hade släckt lampan när jag stängde vindfångsdörren och då hade tydligen  katten slunkit dit utan att jag sett den. Det där har aldrig hänt mig tidigare, därför slog mig aldrig tanken att kolla där. Däremot brukar dagbarnen stänga dörren när någon katt går dit. Men det är ju dagtid så då kommer jag  till undsättning och öppnar nästa dörr så de slipper ut.
Det mesta har sin förklaring...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar