Powered By Blogger

torsdag 30 mars 2017

Gikt är det - eller hallux valgus

Ibland är det bra att skriva blogg. Lite nytta kan man ha av den också. Efter mitt förra inlägg om min tå/fot fick jag ett sms av en bekant som gissade på att det är gikt jag lider av.

"När man får gikt inflammeras oftast stortåns inre led, men även fotlederna, handlederna, hälarna och armbågarna kan bli inflammerade. Orsaken är att det har bildats kristaller av urinsyra i leden. Kristallerna kan liknas vid små vassa nålar och orsakar ömhet och smärta i den led där de bildats."

Ok...hade aldrig tänkt i de banorna.  Men efter googlande så stämmer symtomen till 100%. Som tur är så är det bara stortån som smärtar för mig.
Vid googlandet  fick jag också en känsla av att jag lever ett onyttigt liv. De som drabbas av gikt...

* Dricker stora mängder alkohol   (någon öl eller vinglas slinker ner ibland)
* Är överviktig                               ( lite lagom rund och go)
* Äter onyttig mat                          ( äter sällan onyttigt, men ibland fattas sallad på min tallrik )
* Dåligt med motion                       ( det är nog det jag får mest av)


Trots allt är jag lite osäker för symtomen liknar hallux valgus också, förutom att min tå inte är sned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar