Powered By Blogger

onsdag 21 mars 2012

Kommod

Jag har haft ett ord i bakhuvudet som inte velat komma därifrån. Ni vet en sådan där möbel som de hade förr i tiden med ett tvättfat, vattenkanna och potta. Pottan brukade vara inuti skåpet, och tvättfatet, kannan och en tvålkopp synligt på själva skåpet.
Kommod var det, minns att hos min mormor i vindskammaren där vi brukade sova, fanns en kommod.
Nu har jag ingen kommod till mina hygienkärl, så det får duga med en vanlig hylla, för de är bara en prydnad. Det är väl inte så bara, de är fina, tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Ett gammalt fin ord! Ordet kommer från början från franskan. Mer finns att läsa på
    http://runeberg.org/svetym/0426.html

    Ett annat sällan använt ord i sammanhanget är lavoar.

    SvaraRadera
  2. Det låter faktiskt franskt när man säger det.
    Lavoar tycker jag nog att man hör lite nu som då, det är kanske också franskt?

    SvaraRadera