Powered By Blogger

lördag 7 april 2012

Påskafton

Av tidigare års erfarenhet så vet jag att på påsklördagen kan man inte ligga och dra sig för länge. Här i trakten klär barnen ut sig till påskhäxor/harar/troll på påsklördagens förmiddag och går runt i gårdarna och önskar glad påsk, och då brukar de få godis i sin kaffepanna/korg.
När mina egna barn var små var det väldig trafik med häxor här, ibland hann man knappt stänga dörren förrän nästa kom, men med åren har det blivit mindre, i fjol var det bara tre grupper hit, med 2-3 i varje. Fick himla mycket godis över, som jag var tvungen att äta upp själv.
Jag har i alla fall bunkrat upp med slickepinnar att dela ut, så nu kan de komma. Hoppas att de gör det också, för jag tycker inte om slickepinnar...




Sedan i kväll så bränner man påskbrasor, det är ungdoms/byaföreningar som oftast ordnar en sådan för allmänheten. Där brukar det  vara försäljning av kaffe, våfflor,  korv samt lotteri, ett påskjippo helt enkelt.
Men om man bor så pass att man kan bränna en själv, så får man det, många gör det också.  Då brukar man dra ihop ris och sånt till en brasa. När jag var liten så brukade man städa på vindar och liknande för att få ihop brännbart till en brasa, tror inte man får göra så nu mera.
Och när den egenhändigt ihopdragna brasan brunnit upp/ner/färdigt så kan man grilla korv i glöden.
Att bli alldeles igenpyrd av röklukt från elden, det är påskkänsla det.

                                                  GLAD PÅSK !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar