Powered By Blogger

lördag 7 april 2012

Pasha

Hade läst och hört att pasha är en söt efterrätt som man äter till påsken i Ryssland och säkert i andra östländer också. Och eftersom den lät så söt och sliskig så lade jag den åt sidan, tills en av mina döttrar introducerade den på en påskmiddag här hemma, då var jag fast.
Den var inte alls så söt och sliskig som jag fått för mig, däremot sötsur, och det  däremot är något som tilltalar mig.
Så nu varje påsk efter den gången har jag gjort flera omgångar med pasha under  helgens gång. Jag gjorde den obligatoriska enkla varianten i torsdags, och lika god som vanligt var den, det betyder att den tog fort slut.Vanlig kvark var slut på affären tills jag skulle göra nästa sats, så jag testade att köpa kvark men lime och vitchoklad. Men den blev inte alls lika god, inte enligt min smak i alla fall, konsistensen kanske blev lite krämigare och lenare, men den blev absolut inte lika god.
Så nu har jag handlat hem de vanliga ingredienserna, så blir det den vanligt goda PASHAN.
Testade också tidigare i veckan att köpa färdig pasha, men jag föredrar nog den hemlagade.

Så har vi ju memma också, som för många är ett måste till påsken, men det kan jag säga direkt att jag klarar mig bra utan.

Jag måste nog ta tillbaka det jag skev om kvark med vitchoklad och lime, den smakade mycket bättre i dag när den fått stå och dra sedan i går. Faktiskt helt ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar