Powered By Blogger

fredag 13 juli 2012

Gammaldags filbunke

När jag var liten så gjorde man sin egen filbunke. Det hörde liksom sommaren till att äta filbunke
med socker på.
I vuxen ålder har jag ibland  gjort egen, men det var ett tag sedan nu.
Så hörde jag häromveckan från två olika håll att det inte går  att göra egen filbunke längre, den "löcknar" inte.
Det betyder att den inte "tar ihop".
Blev lite smått orolig vad som har hänt när det inte skulle fungera längre...
Köpte en  filbunke 3,5 %  från affären och helmjölk (röd).
"Silade" filen i en liten glasskål. Väntade med stor spänning. Och jodå, fil blev det efter ett dygn :)
Under rötmånaden brukar det ta längre eller så med lite otur blir det ingen fil alls...




Att filen är färdig, ser man på att det lämnar en grop efter att man tagit med skeden.
Mumsigt...barndomsminnen :)

2 kommentarer:

  1. Jo jag minns också hemmagjord fil eller filbunke som du skriver. Bunken var väl själva skålen, eller? En spilkum kunde också användas.

    Men gott var det med socker på. Ofta åt man rågbröd till, utan smör om jag minns rätt. Riktig sommarmat.

    SvaraRadera
  2. Jo, bunken är skålen...men spilkum har jag aldrig hört...
    Visst var det gott, rågbrödssmörgås med skivad länkkorv minns jag att vi brukade äta.

    SvaraRadera