Powered By Blogger

lördag 22 december 2012

De vackraste julsångerna

Det har blivit en tradition att någon gång under adventstiden så sjungs de vackraste julsångerna i kyrkan.
Jag har många favoriter, men den som ger mig mest gåshud är nog "O helga natt". Jag var ganska gammal när jag hörde, eller kanske blev medveten om hur vacker den var. Det var vid en julavslutning vid Östra Gymnasiet i Umeå, så då borde jag varit en 16-17 år.
Det var en elev i en av de högre klasserna som sjöng, och min hud knottrades så jag trodde jag höll på att bli ett russin...
Och så här 40 år senare så är den nog ännu på första plats. Det finns versioner i mängder, den ena finare än den andra. Men tror nog jag föredrar en modell äldre, den med Jussi Björling, eller som här med
Jörgen Edman.

http://www.youtube.com/watch?v=sJeIOzvGAZg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar