Powered By Blogger

måndag 2 februari 2015

Att samla

Att samla på olika saker är populärt.  T ex Mumin muggar är väldigt inne just nu att samla på. Och de som tycker om dem måste få göra det. Smaken är som baken, delad. Jag tycker inte att det är såååå speciellt med dem, att jag skulle ha lust att börja samla på dem. Men det kan ju hända att jag passerat den åldern när sådana tilltalar. Generationen under mig tycker om dem och då måste de få samla då om de vill.
Ett tag samlade jag på änglar i olika modeller, porslin,glas, trä. Men jag ledsnade efter några år. Änglarna finns förstås kvar men jag köper inga nya.Det kan hända att jag återupptar samlandet någon gång, man ska aldrig säga aldrig.
Jag har också samlat på blått glas, dricksglas, vinglas, tillbringare, vaser, ljusstakar, skålar, prydnadssaker, kaffekoppar...ja, allt som kunde finnas. Mina nära och kära visste om min passion så när det var aktuellt med presenter så visste de vad de skulle sikta in sig på. Men i ett skede sa det stop där också. Jag tyckte att jag hade de där förbaskade blåa föremålen överallt. Jag plockade bort allt som var blått.
Det har gått ett tag nu  och jag har fått vila ögonen. I dag plockade jag fram lite blått igen. De här ljuslyktorna har en "maka", det finns alltså två av varje.. Det är alla presenter, från barn och dagbarn.

Långt innan jag började samla blått glas ärvde jag ett set med kakfat,sockerskål och gräddsnäcka. Det är i en ljusare blå färg än de andra,  den är så  mild i färgen och söt.
                                                                               

                                                                                       
                                                                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar