Powered By Blogger

måndag 24 oktober 2016

Namnfest och hattar

Den sköna semesterveckan är slut och en ny jobbvecka är igång. Nu ser vi fram emot julledigheten. Tänk att det i dag är två månader till julafton, inte klokt vad tiden går fort. Och då börjar vi gå mot ljusare tider igen.

I lördags var vi på Elvas namnfest. Hon fick namnen Elva Lumi Margareta. Att hon fick Margareta som tredje  känns fint, för det har hängt med länge. Min mormor hette det som andra namn, min mamma som tredje, jag som andra och Elvas mamma som tredje. Så nu är vi åter igen fyra generationer Margaretor.
Några bilder från lördagen

                                                                             
                                                                                      
Lilla Elva med mamma. Ingen bra bildkvalite, men bilden
i sig är bra. Jag satt alldeles för långt ifrån och
zoomde in samt att det var motljus.

Efterrätten i tre rätters middagen.

Utsikten där vi höll till. Disigt och ett tag föll några snöflingor.

Elva Lomi  Margareta, på söndag 30 okt blir
hon 4 månader

Jobbigt med fest när man nästan bara måste sitta still.
Ibland måste man bara göra det man inte borde, t ex krypa
under borden.

I går slöade jag mest hela dagen, eller tog det lugnt låter bättre. Jag virkade en hatt, så något gjorde jag i alla fall. Tycker det är mysigt med hatt. Synd att det inte är "på modet". Jag skulle gärna ha hatt om jag har en jag tycker om. Men man drar en mössa över öronen för att alla andra gör det, det där grupptrycket spökar lite nu som då.
Tror att jag kör med hatt ett tag så får vi se om någon i byn vågar haka på.


                                                                                     

Jag minns att vid sekelskiftet (känns som jag är hundra år nu ;) var det modernt med hatt. Jag hade en sådan som bilden nedan och den tycker jag om, skulle gärna ha den nu också. Den hade jag när jag var på hundpromenad på hösten i regnväder, för den stöter bort vatten plus att den är bekväm och varm också, det är fleece foder i den. Glasögonen skyddas lite från regndropparna av brättet.
Och frisyren blir inte så platt med hatt. Många bra fördelar med hatt...mera hattar åt folket.


                                                                                  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar