Powered By Blogger

onsdag 3 januari 2018

Bra minne - men kort

Jag hade tänkt att jag skulle mäta under 2018 hur många mil jag vandrar på ett år. Här i Finland kör man med km men jag tycker det är enklare att säga 1 mil i stället för 10 km. Kanske jag bodde tillräckligt länge  i Sverige för att bli indoktrinerad.
Det är samma med gram och hekto, här g och i Sverige h. Jag minns först när vi hade flyttat hit och jag var och handlade, på den tiden när  det var manuell betjäning i köttdisken. Jag bad om 3 h köttfärs, det unga biträdet såg frågande/förvånad ut. Och när hon inte tycktes komma längre i sin fundering frågade hon: Vad blir det i gram? Undrar om hon visste vad köttfärs var för här säger man malet. Men säkert visste hon för jag fick det jag skulle ha.

Nu tror jag att jag  kommit lite på villovägar, det var inte mängd utan längd jag skulle skriva om.
Jo, som sagt hade jag bara för skojs skull tänkt att jag skulle mäta hur många mil jag vandrar på ett år under mina promenader.
Jag har varit på två promenader och båda gångerna har jag glömt att knappa igång mätningen. Första gången kom jag ihåg det efter ca 300 m och i går hade jag kanske gått 1 km när jag kom ihåg. Men det kanske inte gjorde så mycket att jag glömde att trycka igång direkt när jag for för sedan glömde jag att trycka av när jag kom hem och började skotta snö. Så den där km jag tappade i början fick jag säkert igen i slutet.


2 kommentarer:

  1. jag skriver dagbok,och antecknar varje dag hur mycket jag rört på mej. Kul att se sen hur duktig jag har varit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligare att se det nertecknat än att bara ha det i huvudet :)

      Radera