Powered By Blogger

tisdag 24 april 2012

Mjöd 1

För er som inte är insatta i 1:a maj traditionerna här i Finland så kan jag berätta att vi brukar dricka mjöd och äta munkar eller struvor. Jag har förberett lite mjöd i kväll som får vara kvar i hinken tills i morgon, när jag häller det på flaskor. Gjorde bara en halv sats nu, när barnen bodde hemma brukade jag göra en 10 l hink,  ibland var efterfrågan stor så jag fick göra två satser.


Jag kokade upp 2 l vatten
tog fram en 5 l hink
hällde i 500 g farinsocker (man kan ta 250 strösocker och 250 farinsocker, då blir mjöden lite ljusare)
hällde det kokande vattnet över farinsockret
pressade 2 citroner och tillsatte det
tillsatte ytterligare 2 l vatten
och sist tillsatte jag 1/5 tsk färsk jäst

Nu får det här stå och jäsa (eller vad det gör :)  tills i morgon, forts följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar