Powered By Blogger

torsdag 14 juni 2012

Hög på liljekonvalj

I går på eftermiddagen när vi gick ut slog en underbar doft emot oss. Den kändes så bekant, men jag min dumma åsna kunde inte förstå varifrån den kom.
Gick runt i trädgården och kollade in mina blomster, om någon så där bara helt plötsligt börjat blomma.
Men nej, bara gröna blad  överallt. Säkert någon hägg någonstans som är lite på efterkälken och blommar sent.
Efter att vi varit ute ett bra tag och sniffat i oss doften, slog det mig äntligen, LILJEKONVALJERNA.
Förstår inte hur jag kunde missa min favoritblomma, vad gäller doft.
Har nog sett att de varit i knopp, men bladen är så stora och kraftiga, så man måste vika undan dem för att alls se några blom.
Var tvungen att plocka en bukett och ta in. Det var så ljuvligt att vara ute i trädgården i går kväll och jobba, lagom varmt, nästan ingen blåst, underbar doft. Sniffade i mig så mycket att jag kände mig nästan lite hög :) Finns väl ingen doft som är mer sommar än just liljekonvalj.
Nu är gräset klippt, och kring rabatterna är det rensat.
Det tar väl en 3-4 dagar så ser det lika igenväxt ut igen, inga fritidsproblem här inte.

Eftersom liljekonvaljen är Finlands nationalblomma så...

http://www.youtube.com/watch?v=2DcD62a66Vs&feature=related

4 kommentarer:

  1. Ebbasdotter tycker åxå om liljekonvaljen !
    Men tycker att den har haft extra stora blad i år och blommar senare.
    I år har jag plockat in blåbärsris 2 gånger och det tycker jag åxå att e så vackert, men ingen doft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liljekonvaljen här brukar blomma kring midsommar, men allt som växer på den här tomten är två veckor efter. T ex mitt äppelträd har inte börjat blomma än, men är nog på gång.
      Blåbärsriset är vackert och dekorativt även i vasen som i skogen :)

      Radera
  2. Du får ge några till mor din. Råkade se i almanackan... Hälsa henne :)

    / Kusinnan i väster

    SvaraRadera
  3. Jo, det ska jag göra. Ska cykla dit i efter kvällsjobbet.
    Tack, jag ska hälsa! :)

    SvaraRadera