Powered By Blogger

lördag 2 maj 2015

Ett mirakel?


Även om jag önskade att ett mirakel skulle ske, så trodde jag aldrig att det skulle hända.
För att ta det från början...jag hade en högdräktig katt här i veckan som jag var lite nervös varje gång hon ville gå ut. Nervös för att hon skulle föda ute. Att hon skulle komma hem med dom, som andra kattor brukar göra, var uteslutet. Jag har märkt på henne tidigare, när hon fått ungar att hon hela tiden flyttar dem, även om hon haft en egen låda bäddad åt sig och fått ligga på ett ostört ställe.
I torsdags  när jag öppnade ytterdörren hörde jag genast det kännspakliga pipandet från kattungar, och ljudet kom underifrån terassen.
Just så, enda öppningen dit är så pass stor att en katt ryms in. Helt uteslutet av mig att komma mig dit och hämta dem. Samtidigt som jag visste att kattmamman inte skulle ta in dem av fri vilja.
I går kväll så tänkte jag på mirakel som kan hända...men hur skulle det miraklet se ut. Det fick jag nog glömma. Hon hade varit in några ggr och ätit och druckit, och så fort ut tillbaka och sköta.
Och jag hade sagt åt henne att ta in sina barn, men hon ville inte lyssna på mig ;)
Men i morse när jag öppnade ytterdörren kom kattmamman hopandes upp på bron med två ungar fastklibbade i något på svansen. Vet inte vad det var men äckligt luktade det i alla fall.
Förvånad verkade hon bli när de följde med, och hennes reaktion var nog att ta dem snabbt  tillbaka med sig under terassen, men se då var det jag som var kvickare. Jag tog snabbt in katten och ungar i farstun och stängde dörren. Hämtade lådan och lade dem i den. Då var frågan, om det fanns fler ungar under terassen.
Jo, av ljudet att döma så. När jag släppte in en av mina andra kattor så kom kattmamman farandes och snabbt under terassen, och så kom hon bärandes på en tredje unge.
Nu har hon skött hela dagen, och nog måste hon känna att det är varmare och skönare inomhus än under terassen. Hon har  lyft dem ur lådan ett par gånger, och jag har  lyft dem tillbaka. Jag har varit tvungen att stänga dörren om henne för annars gör hon säkert som tidigare, hon bär dem under någon säng eller längst in i någon hylla.  Hon är en orolig mamma.




                                                                          
                                                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar