Powered By Blogger

fredag 25 mars 2016

Veckan som gått

Jag har alltså haft semester den här veckan. Må-ons var jag och skötte barnbarnen mellan 7-15. Det kändes som jag kastades tillbaka i tiden 44 år när jag jobbade som barnflicka.
Mamman i den familjen hade det bra kan jag säga. Hon behövde bara fundera på sig själv på morgonen innan hon for iväg till jobbet. Sedan var det jag som skötte resten och tog hand om den 2-åriga sonen tills hon eller pappan kom hem igen. Varje dag kom mamman  hem på lunch, och då skulle jag ha den färdig.  Hon sa på morgonen vad jag skulle koka. Många gånger var det sådant jag aldrig gjort, då var det att ta fram kokboken.
Jag gjorde precis ALLT som en mor i huset gör, förutom handla som tur var.  På fredagarna veckostädade jag, så när föräldrarna kom hem fick de ta helg.
Brukar ofta tänka på det där hur utnyttjad jag blev, jag var ju en hemhjälp och borde haft en lön därefter.

I går for jag till Vasa och handlade  från min lista. Tror faktiskt jag fick prickat av allt, konstigt nog. Alltid brukar det vara något man inte får tag på. Mötte upp barnbarnet Evelyn och hennes mamma.
Levererade ett par Strömsö vantar.


I dag tror jag att jag far och gör bort kvällsjobbet, hade tänkt fara redan i onsdags men var sååå slut efter att ha jobbat borta. Men jag påskstädade här hemma i stället så tiden blev inte bortslösad. Sedan tänkte jag fara i går, men var så trött efter stadsresan.  Då pyntade jag och diskade bort några dagars disk i stället.
Men nu är jag nyuppstigen och kan knappast skylla på att jag är trött. Ska bara äta lite frukost först.

P.S Det lät som jag jämförde skötseln av barnbarnen med barnflicksjobbet. Inte så jag menade...utan den där känslan när jag gick hemifrån för att passa barn D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar