Powered By Blogger

tisdag 26 april 2016

Tjernobyl

Jag minns så väl när jag fick höra om olyckan. Jag, min ena dotter och några dagbarn stod ute på gården och väntade på ytterligare ett dagbarn. När pappan steg ur bilen sa han att jag inte skulle låta barnen leka utan handskar ute. Det hade hänt en kärnkraftsolycka och att man inte visste riktigt ännu hur pass omfattande den var, men att vinden hade haft den riktningen rakt över Finland.
Jag hade missat den nyheten totalt eller så fattade jag inte riktigt det allvarliga i situationen. Men så småningom började man fatta allvaret när mätningarna gjordes och nyhetssändningarna innehöll många och långa inslag om det skedda.
   På somliga ställen avråddes  människorna från att odla grönsaksland, inte plocka och äta bär eller svamp. Det kändes så overkligt alltihopa för oss som är vana att kunna göra sådant.
Nu när det i dag har gått 30 år sedan så funderar man nog hur mycket som ännu finns kvar i jorden och som vi fått i oss.
Olika cancerformer är säkert olyckan skyldig till. Problem med sköldkörteln är det många som har, och det tror jag beror på olyckan. Bara i min närmaste familj är det sex stycken som lider av hypotyreos. Och flera av mina bekanta har samma problem. Så man kan inte undgå att fråga sig om det  har något samband.
Direkt efter olyckan så uppmanades folk att äta jodtabletter, men de tog snabbt slut på apoteken.

Det här märket gick många omkring med på -70 och 80 talet, jag hade ett på en väska. Det var val i Sverige söndagen 23 mars 1980 om ja eller nej till kärnkraft. Jag befann mig på BB då och hade fött min andra dotter så jag deltog inte i valet. Men ett klart NEJ från min sida.


                                                                                   
Ett nöjesfält som ingen besökt på 30 år...lånad bild

                                                                                      





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar