Powered By Blogger

lördag 7 januari 2017

Ett bra foto

Hur många av de bilder som läggs upp på sociala medier är "naturliga" foton? Alltså som inte blivit redigerade på något vis eller så att någon special inställning har använts på den fina och dyra kameran. Inte många skulle jag säga.
Jag gillar inte de bilder som är så där fina så de blir onaturliga. Man kan ju göra en bild  hur  fin som helst, men det är inte så man ser det live så att säga. Och då blir den inte fin i mina ögon sett.
Eller de där naturbilderna där vattnet ser ut som en tjockflytande massa, var finns den naturen?
Att ta åt sig äran för att  vara en bra fotograf  när man mixat och trixat är lite fel, då har man varit något annat. Man har varit duktig på att  försköna  det naturliga som ögat ser.
En bild som är fin på ett naturligt sätt är den perfekta bilden, inga extra tillägg. Ljusare eller mörkare kan den behöva göras ibland, men det är det enda också.
Det är därför mina bilder är som de är...naturligt naturliga och förmodligen ganska tråkig i mångas ögon.
Den här bilden lade jag upp på fb oredigerad, den undre  gjorde jag lite ljusare.
Men då blir det fel, det kan inte vara ljust när det är mörkt. Bilden nedan är vad ögat ser, alltså naturligt mörkt.

                                                                                 

  De snöbeklädda träden bakom huset syns förstås bättre och t o m några stjärnor uppenbarade sig när bilden blev ljusare.
Jag tycker fortfarande att den övre bilden är bäst = naturligast.
Där är det jag, motivet och kameran. Inga extra krusiduller.

                                                                                
                                                                               
                                                                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar