Powered By Blogger

lördag 26 augusti 2017

Barnvagnar

Att fundera på barnvagnar är ute för länge sedan för min del. Men jag har förstått att de som är unga och bildar familj nu har många alternativ att välja på. Att de har olika krav och behov gör att valet blir svårare.  Inom parentes kan jag säga att enligt min smak så tycker jag att dagens barnvagnar är fula. Alltså, det är liksom ingen stil på dom. Men smaken är som baken...
Tacka vet jag på den tiden när jag var i vagnsfunderingar. Då var det bara två olika märken som gällde, Emmaljunga och Brio.
Min förstfödda dotter föddes i december -76. I oktober det året beställde vi en Emmaljunga -77.
Som såg ut som så
                                                   
                                                                                         
Den var jag helt nöjd med, jag hade ju förstås inget att jämföra med. Men den tjänade alla mina fyra barn, några dagbarn och sedan barnbarn som varit på besök. Jag har den ännu kvar och den går riktigt bra att använda. Väldigt hållbar har den varit, bromsen är det enda som gått sönder. Men när man vet om det så får man ställa den där den inte kan rulla iväg. Säkert går den att fixa också.
En sittdel köpte vi separat sedan när vagnen blev urvuxen, den är också i fungerande skick.

Jag har googlat lite på barnvagnar genom årtionden. Och det är väldigt intressant att se hur utseendet på modellerna har ändrat. När jag var liten så var modellerna låga, stackars mödrar som skulle böja sig så lågt.
Här är min mor med mig i vagnen. Och förmodligen är det mina tygblöjor som fladdrar för vinden där i bakgrunden.

                                                                             



                                                                                         


                                                                                                 


                                                                                           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar