Powered By Blogger

onsdag 13 december 2017

Det här med julmaten

I ämnet julmat har jag så mycket att fundera om så jag vet inte var jag ska börja. Jag har en helt annan syn på allt frossande som  verkar höra till julen. Inte är man mera hungrig på julen än annars,eller ?
Jag är då inte det. Blir illamående bara av att tänka på allt som man borde äta bara för att det är jul.
Inte klokt vad mänskligheten häver i sig, och sedan beklagar de sig när de är mätta och stinna. Och måste ta itu med motionen efter nyår för att få bort all julmat. Jag säger då det, av dumt huvud får kroppen lida.
Av den där obligatoriska julmaten är jag ingen vän av, hatar t ex de där äckliga morots och kålrotslådorna. Och köttbullarna äter man annars också, varför ha dem med på jul?
Skinkan vet jag inte riktigt vad jag ska tycka till om. Egentligen är det väl helt ok om man har tillagat en skinka i ugnen och griljerat. Till det en egen tillverkad senap. Den skinkan kan man äta av ända till nyår.
Om jag firar jul med mig själv så nöjer jag mig med risgrynsgröt, skinka på jullimpan som jag bakat.
Potatis och  någon fisksort och sill. Inga konfektaskar behöver jag, fastän det är jul. De är lika ---- för det. Knäck kokar jag däremot, det har jag gjort sedan julen -75.
Och kommer man till bakverk är det likadant här, egentligen finns det inget jag riktigt förknippar och tycker att jag vill ha till jul. En vanlig enkel vetebulle kanske, eller en skorpa.
Låter det tråkigt? Jag har som sagt inte fattat riktigt meningen med frossandet.

Nu kommer jag inte att fira jul ensam så lite annorlunda än mina menyer blir det.

Det blev kanske lite flummigt det här inlägget. Slängde bara fram det jag kom på för stunden.
Men om man ska sammanfatta vad jag tycker så är det att jag äter när jag är hungrig, däremellan låter jag bli, även om det är jul. Ni andra får ju göra det ni vill...vräk i er bara 😉  🍖🍪🍰🍷



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar