Powered By Blogger

måndag 7 maj 2012

Tidiga kottar

I morse när jag räfsade på baksidan av huset så tyckte jag att det prasslade lite underligt i lingonriset. När jag tittade efter så var det en igelkott, vi brukar ha igelkottar här, men de brukar dyka upp först senare under sommaren.
Och så brukar de komma fram först på kvällskvisten, inte på morgonen. Kanske de nyss hade  vaknat ur sin vinterdvala så de var lite i sömnen ännu.
Det var inte bara EN, den hade sin maka/make med sig också  :) den är till höger...
I fjol såg jag  endast en igelkott här på gården,
kanske någon av de här var den jag matade med kålrotslåda...



I aug. -11 skrev jag i min andra blogg så här:

Kotte äter julmat

Hade gett upp hoppet om att se en igelkott här i sommar, men hoppet ska man ha kvar.
I kväll har jag haft besök av en årsunge som ätit kålrotslåda :)
Tog en sedan julen kvarglömd förpackning ur frysen som jag blandade med kattmaten.
När kattorna fiskat färdigt så var det bästa slut, men lite kålrotslåda kvar. Kotte hade inget emot det, men dom äter väl vad som helst som de hittar. T ex levande kattungar :(
I fjol hade en mina kattor fått ungar under terassen, och en kväll när mamman var ”ut på promenad” smaskade kotten… Vilket hemskt ljud, när kotten knastrade och åt, och den lilla skrek.

2 kommentarer:

  1. Naturen kan vara hänförande men också grym. Jag ser sällan igelkottar här men visst är de pigga (ha, där fick jag till det :-) ) och annorlunda djur. Jag får istället nöja mig med en inneboende ekorre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturens lag är oftast grym, tyvärr. Väldigt pigga (och piggiga :) är de faktiskt, och kan bli väldigt tama. Det var en här en sommar som kom och satt riktigt nära och väntade på en smakbit varje gång vi grillade.
      Tror att jag också har en inneboende ekorre, eller flera, för det förs ibland så hiskeligt oväsen på mellantaket som jag har svårt att tro att möss skulle årstadkomma.

      Radera