Powered By Blogger

fredag 9 januari 2015

Slut på julen?

Nej! Man brukar väl säga att den varar till påsk.
Men det här med att städa bort julen är väldigt olika.
Somliga vill ha bort allt vad jul heter redan vid nyåret. Men det är sådana som haft julen framplockad sedan mitten på november.
Och så är det de som städar undan efter trettondagen. Det gjorde jag förr också, när jag hade barnen som gick i skolan. När skolorna började vårterminen så tyckte jag att julen var definitivt över.
De riktigt uthålliga har kvar julen till tjugondagen. Oftast är det dom som inte varit så otåliga där i början med att plocka fram.
Så finns det några ensaka som gärna drar ut på den någon vecka till.
Ibland kan man se en adventsljusstake i något fönster året runt. Och det måste de väl få ha om de så gärna vill. Det är ingen lag på att man måste ställa undan dem på vinden. Och de är ju färdigt framme då om julen skulle komma plötsligt.

Numera hör jag till den där sorten som drar ut på det där att plocka fram så nära jul som möjligt. Och så städar jag undan den 13:e. Alla tomtarna (7 st) har jag plockat undan, men allt det andra som granen, stjärnorna och ljusstakarna samt utebelysningen får vara kvar.
                                                                                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar