Powered By Blogger

söndag 7 februari 2016

Fest, snö och handarbete

I går var det namnfest för mitt yngsta barnbarn. En trevligt mysig  fest med släkten. Själva festföremålet var så duktig och glad mest hela tiden. När det blev dags för kusin fotografering då började hon tycka att det fick vara nog.
Det var inget trevligt väder att köra i när vi for, snöyra så man knappt såg vägen ibland. Till hemfärden sedan så hade det slutat snöa och plogbilarna hade hunnit ta bort snömodden.
Vi svängde in via Prisma för jag ville kolla där om jag skulle hitta någon ram till min Umeå poster. Och jodå, där hittade jag det jag sökte, en svart ram 50x70. Perfekt.

Det hade snöat så pass här hemma också så länge jag varit borta att plogtraktorn varit här. Borde ha farit ut och skotta, men hade ingen särskild lust. Och lika så bra var det, hade bara varit slöseri med tiden för det övergick i regn så snön sjönk ihop. Det enda som behövde skottas var kanten vid infarten, och det gjorde jag i morse. Och förstås det som rasat från taket, och det är alltid det värsta. Tungt och packat.
I dag är det  +1 och regnet hänger i luften.

Jag ska nog bara ta det lugnt i dag med något handarbete. Jag har teststickat ett par mönsterstickade vantar, Strömsö vantarna,  som blev lite si sådär. Det är säkert mer än tjugo år sedan jag stickade något mönstrat med flera garnändar.  Det är en konst att få det jämnt och fint, får nog testa fler gånger innan det blir bra.
Barnbarnets namn. Tilltalsnamn Evelyn, Ines efter mammas farmor och
Linnea efter pappas mormor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar