Powered By Blogger

måndag 18 juli 2016

Ett smakminne

När jag gick i högstadiet, vilken klass mins jag inte, så hade vi två håltimmar efter varandra på måndagarna. De var i samband med lunchen, så jag hoppade över skolmaten den dagen. Jag hade inte så långt att gå hem, kanske 0,5 km så jag brukade gå hem och äta och slappa en stund.
Ofta fanns det några rester i kylskåpet att värma, men om det inte fanns det så brukade jag laga Blå Bands fisksoppa. Jättegott med ostmacka till.

Jag har aldrig prövat att laga Varma koppen tidigare, men i dag gjorde jag det. Tänkte att det skulle vara samma som fisksoppan eftersom det var Blå Band.
Det kan ju hända att det smakade likadant, men att jag har glömt. Smakupplevelserna ändrar ju med åren har jag märkt med annat också.
Men kanske till 80 % kunde jag känna samma smak som jag gjorde där på håltimmarna i högstadiet på Tegs Centralskola.
Min kopp  (som jag fått av ett f d dagbarn) här är så jättestor så innehållet försvinner dit i bottnen någonstans.
Men jag kommer nog värma Varma koppen igen :)

                                                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar