Powered By Blogger

onsdag 5 oktober 2016

Jag ska testa

Ni som tycker att det blivit lite mycket uterumsfunderingar på den här bloggen kan   sluta läsa nu.

Allra först där i början så hade jag fantasier om att uterummet skulle gå i blått. Jag hade en passande matta och väldigt många blåa saker. Men inga blåa dynor till stolarna , däremot hade jag gröna sedan tidigare. Tänkte nog ett tag att jag köper nya som går i blått eller att jag syr nya överdrag till de jag har.
Jag möblerade, funderade och kom fram till att jag kör på grönt den här säsongen i alla fall.
Så här såg det ut när jag hade lagt in mattan med blåa ränder och tänkte köra på den blå linjen.
Ett alldeles färskt uterum, tror att det var bara ca två timmar efter att byggjobbarna avslutat projektet som jag fotade.

                                                                   

Det blev i alla fall de gröna dynorna . Ett tag däremellan hade jag en golvmatta i plast som blivit över när jag lade nytt köksgolv. Men det kändes kallt och sterilt på något vis. Inte alls mysigt och ombonat. Men bättre än ingenting.

                                                                                 
Sedan grävde jag fram den gröna mattan som jag trodde var mögelskadad från den tiden jag hade den på terassen under paviljongtaket. Det visade sig att den inte var så hemsk som jag mindes, så den fick godkänt.

                                                                                         
Nu har jag fått "goda" råd från olika håll om det här att ha mattor, dynor och dukar i uterum som inte är anpassade för vinterbruk. Risken är att de börjar mögla. En del säger att de gör, andra inte. Jag hade tänkt köpa en  terassmatta att  lägga dit. Skulle varit lite mysigt att ha en heltäckande matta där i vinter.  Funderade med försäljaren, han försäkrade att det inte var risk för mögel. Klart det att han säger så...jag köper, den möglar, och jag får köpa ny till våren. Dubbel förtjänst för säljaren.
Därför ska jag ta reda på saken alldeles själv. Jag har nu lagt en matta dit som jag inte alls är rädd om och även en duk. De får gärna mögla, det rör mig inte det minsta. Bara att slänga sedan.
Så upp till bevis någon gång där i mars april.
Nu ser det ut så här i mitt uterum. BLÅTT blev det till slut. Nästa sommar är nog mattan och dynorna BLÅA :)


                                                                                             

                                

                                                                             


                                                                                   
Plockade bort allt onödigt extra därifrån som soffan,  extra stolar, grillen, radion, och vips vad stort det ser ut. Ser fram emot julbelysning, glögg, många ljus och mycket mys där. För jag har nog tänkt använda mitt sommarrum även i vinter.
Något varmt för rumpan till stolarna ska jag skaffa, inga dynor i vinter. Kanske jag lägger dit någon prydnadskudde som får vara med i testet.



                                                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar