Powered By Blogger

söndag 15 januari 2017

Matsvinnet

Man hör ju ofta talas om att matsvinnet är stort. Då måste jag säga som så, inte i mitt hushåll.
Den mat som jag lagar äter vi upp innan någon ny lagas så hinns inget bli för gammalt. I och för sig så gör jag inga större kok än att det räcker till två dagar.
Brödet som jag bakar åker direkt i frysen och tas fram i portioner kvällen före, så inga torkade brödkanter där. I bland lämnar det någon brödbit som dagbarnen inte orkat äta upp, den blandar jag med kattmaten åt kattorna.
Pålägg som jag köper i storförpackning portionerar jag upp i fryspåsar och fryser in. Tar fram eftersom, så hinner det inte bli dålig innan det är uppätet.
Tomater som blivit lite skruttiga skalar och hackar jag och lägger med i köttfärssåsen eller soppan.
Frukten går bra åt sig eftersom vi ofta äter det som mellanmål. Därför blir det inget svinn där för det mesta, men om det händer och något äpple blir lite skrynkligt kan jag göra en äppelkräm eller en äppelkaka att bjuda oväntade gäster på.
Mjölk går det inte så jättemycket av. Det är bara dag/barnbarnen som dricker. Jag brukar se till att jag inte handlar hem för mycket. Ibland händer det att jag har  någon mjölkskvätt som hunnit bli lite på den äldre sidan, då får det bli plättar av den eller så får kattorna dricka upp den.
Morgongröten blir det sällan något kvar av för jag kokar bara så det räcker till de portioner som behövs. Men ibland uteblir någon "ätare". Då steker jag den till kvällsmat åt mig. Jättegott med knaperstekt havregrynsgröt som serveras med jordgubbar och mjölk.
Om det mot förmodan skulle finnas något kvar på tallrikarna efter att vi ätit färdigt så får kattorna även det. Men det händer ytterst sällan. Jag har som princip att man har ätit färdig först när det är tomt på tallriken. Lägger bara upp så pass stor/liten  portion som jag vet att de orkar äta och tvingar ingen att äta om det någon gång tar emot.
Det som kommer från köket och som slängs är enbart skal av olika sorter...potatis, äpple, banan,  morot, ägg etc. Och det åker i komposten, så blir blommorna glada till sommaren när de får fin näringsrik kompostjord.

2 kommentarer:

  1. Det är likadant här. Jag kastar inget. Jag är fostrad så att ta vara på allt, efterkrigsbarn som jag är. Det är endast skal, benrester och blomavfall som går i värmekomposten. Jag gödslar trädgårdslandet med det. H. Monica J

    SvaraRadera