Powered By Blogger

torsdag 7 december 2017

Sockertoppsgranen

Så har det åter igen gått en vecka sedan jag senast skrev. Även fastän november och december är mörka tråkiga månader så går de så fort.
I kväll har jag haft min "städa-åt-mig-själv-torsdag". Det doftar friskt av vädrade mattor som fått vara ute hela dagen och tallsåpa som jag skurat golven med.
På eftermiddagen började det snöa och blåsa ganska friskt. Det skulle vara så fint om snön kunde stanna kvar på marken och inte regna bort den här gången. Men det får man väl bara drömma om.

För många år sedan köpte jag en sockertoppsgran som då var ungefär 30 cm. Jag köpte den för att den så småningom skulle få vara en söt julgran bredvid bron. Den var inte stor när den första gången fick axla den viktiga rollen, det här fotot är från 2010. Ljusslingan gick tre varv runt granen...minst.

                                                                           


Den här bilden är från 2014

                                                                               

Och den sista bilden är från i kväll

                                                                                     
Den ser inte alls ut i dag som jag en gång drömde att den skulle göra. Och det är på grund av revirmärkande hankattor. De nedersta kvistarna har blivit alldeles sönderbrända av piss, och det så inte alls snyggt ut. Tänkte först gräva upp hela granen, men tyckte det var lite synd och vad skulle jag sätta dit i stället som även skulle bli nerpissat. Så jag klippte bara bort de värst utsatta kvistarna, som blev halva granen.  Den ser lite skamfilad ut men den tjänar som gran med överdelen i alla fall.
Och så är det svårare att pricka av stammen med strålen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar