Powered By Blogger

söndag 25 februari 2018

Lätt som en plätt = limpa

I julas när jag letade efter recept på en jullimpa, så hittade jag den mest lättlagade och hållbara.
Och den blir bara godare med tiden. Visst kan man äta den andra tider än på jul.
Jag har fortsatt att baka den men lämnat bort kryddorna pomerans och fänkål som jag hade i jullimpan.
Mjölsorterna har jag lite improviserat och experimenterat med. Man kan ta efter tycke och smak.
I originalreceptet var det enbart 6-7 dl rågmjöl, men det tyckte jag inte riktigt om så jag har ändrat lite.
Tänkte dela med mig av receptet...en kusin till Malaxlimpan  😊

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla ingredienser i en bunke:

1 dl brödmalt
2 dl rågmjöl
3-4 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 tsk matsoda
3 dl gräddfil
1,5 dl mörk sirap

Bred ut smeten i en smord avlång form som rymmer 1,5 liter. Jämna till ytan.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme.
Låt limpan svalna på ett galler under bakduk.

                                                                               
Min frukostmacka. 


                                                                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar