Powered By Blogger

lördag 3 februari 2018

Man tager vad man haver - och ibland blir det hur bra som helst

Jag har stickat en tröja, en Marygenser. Det är säkert över 20 år sedan jag stickade en tröja i vuxenstorlek sist. Men nu är det gjort och det i en fart som förvånar mig, bara 10 dagar behövdes  så var den klar.
 Jag hade köpt mönstret så det var bara passligt garn och stickor som fattades, hade alla andra storlekar på stickor utom de som jag skulle behövt enligt beskrivningen.
Höll ju på att gå upp i limningarna när jag inte kom mig för att köpa garn. Men...visste att jag hade ett garnlager i förrådet (som jag skrev om i ett tidigare inlägg). Inte någon färg som jag tänkt mig, men hallå!  Om varken stickor eller garn passar så vad gör det att färgen inte "passar".
På vinst och förlust satte jag igång, tänkte hela tiden tanken att det får bli en testtröja. Jag var nämligen lite skeptisk till beskrivningen som var på norska, inte alla ord där som jag riktigt hade på klart vad de betydde.
Var också lite rädd för att tröjan och ärmarna skulle bli för snäva, längden på båda kunde jag bestämma över.
I går färdigställde jag den och kunde prova den riktigt ordentligt. Och kunde konstatera att den var perfekt, precis som jag tycker en tröja ska sitta. Tycker inte om vida tröjor som man kan vända sig i.
Om jag haft den grovleken på stickorna enligt beskrivningen så tror jag inte att den passat lika bra, då hade jag behövt sticka en mindre storlek. Men det hade jag inte vetat förrän efteråt, när tröjan varit klar.
Kommer nog att sticka en till så snart som möjligt, i en färg som tilltalar mig mera. Inte för att den här är så illa heller... Finlands färger.

                                                                                         

                                                                                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar