Powered By Blogger

söndag 19 januari 2020

Matsvinnet

Tror att jag skrivit ett eller kanske två inlägg om det här tidigare. Jag  kan fortfarande inte begripa hur privata hushåll kan ha så stort matsvinn. Att storkök som skolor, restauranger och liknande har samt affärer , är lite mer begripligt.
Det som jag tror (vet inte) är största orsaken är storhandlandet. Man handlar och köper allt möjligt som man tror man kommer att behöva, stuvar in i kylskåpet och mycket glöms bort längst där bak tills det är för gammalt. Och så tror jag att många ser sig blinda på bäst före datum.
Maten som man kokat och inte äter upp direkt lämnas i kylskåpet och kastas efter någon dag. Det går faktiskt att äta samma mat 2-3 dagar i rad.

Så här gör jag. Jag storhandlar aldrig, köper bara för dagen det jag behöver.  Om det är specialpris på något kan jag förstås köpa mera och lägga i frysen. Jag vet exakt vad som finns i kylskåpet. Maten som jag lagar äter vi  tills den tar slut. Ibland händer det att det behövs skarvas i med något, typ makaroner i en soppa. Skruttiga frukter kokar jag kräm av. Skruttiga tomater lägger jag i frysen tills jag gör en köttfärssås. När tomaterna varit i frysen är skalet lätt att ta bort, och så får de bli med i köttfärssåsen.
Bröd har jag i frysen som jag tar fram för dagen, så där blir det inget svinn där  heller.
Mjölk köper jag aldrig så mycket av så det hinner bli för gammalt.
Kort och gott...inget svinn i detta hus.

Jo, från det ena till det andra så fick vi lite snö i natt. Det var så vackert på morgonpromenaden. Jag var ute före plogtraktorerna.

                                                                 



                                                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar