Powered By Blogger

fredag 1 juli 2016

Förarbete?

I går när jag stod och målade min trädgårdssoffa tänkte jag på det viktiga förarbetet innan man börjar med själva målandet. Och hur viktigt är det egentligen?
I slutet av -60 talet var jag i min värsta målarperiod. Jag målade allt som kom i min väg, och då menar jag allt. Vi hade byggt en sommarstuga i byn som vi kom till varje sommar när mamma och  pappa hade semester. Och den hade vi inrett med som man i dag skulle kalla second hand möbler, då var det bara gamla fula möbler (enligt mig). Så jag tyckte att de skulle piggas upp lite...gult är  en pigg färg. Jag målade matbordet, kökssoffan och  stolarna gula med röd skiva och sitt del. De som värnar om gamla möbler och vet hur de ska tas omhand på riktigt, skulle gråta om de såg hur jag gjorde. Nu när jag ser tillbaka och sett hur fin t ex en gammal klaffbyrå kan vara som behandlats rätt  så skäms jag när jag tänker på den som jag målade...gul.
Men jag tyckte att vi hade fått det så fint och fräscht, inga murriga tråkiga bruna möbler mera.

Det jag ville komma fram till var att kanske det inte har så där jättestor betydelse det där förarbetet.
Det blir ju förstås  snyggare resultat om man slipar ytan och ojämnheter och det gör jag i dagsläget.
Inte var det frågan om något slags förarbete när jag var målare där på -60 talet. Jag sopade bort lite damm och spindelnät  så öppnade jag målarburken och satte igång. Och bra blev det :)
De där möblerna (de enstaka som finns kvar) sitter färgen kvar på fastän det gått 45-48 år.
Eller kanske är det målarfärgen som var bättre förr...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar