Powered By Blogger

torsdag 21 juli 2016

Trädgården levererar inte i år

Förutom alla mina blommor som inte alls vill växa något i år så ser det lika dåligt ut med skörden av bär och frukt.

Jag har ett enda stackars äppelträd i min trädgård. Det har gett varierande skördar under åren, ibland mer och ibland mindre. Somliga år har någon sjukdom slagit till, så skörden har inte kunnat användas även fastän den varit riklig.
Men det här året slår nog rekord, inte ett endaste äpple. Det blommade väldigt sparsamt, och inte en endaste liten början till något som liknade ett äpple har jag sett.

Hälften av mitt jordgubbsland dog senaste vinter. Och av de ca 20 plantor som överlevde är det bara två som har bildat bär.
I alla fall så var det en gubbe på en planta och tre på en annan. Nu är det bara den ena av de tre gubbarna som ser ut att bli till något. Ännu ropar jag inte hej, för den är ännu kart.

Och så är det då mitt körsbärsträd. På det räknade jag till 11 bär i går, de är också kart ännu så mycket hinner hända.

Mina bärbuskar skulle jag inte ens  vilja  nämna. Jag har en röd, vit och svart vinbärsbuske samt en vit och en röd krusbärsbuske. Det är bara de röda vin och krusbärsbuskarna som ger bär i år.

Det här påminner mig om varför jag är så ointresserad av att odla grönsaksland. Första åren vi bodde här gjorde jag det, men det var nog bara onödigt arbete och ingen lön/skörd för mödan.
Morötterna t ex blev inte mycket större än mitt lillfinger. Om man ska se lite positivt i allt elände så var de jätte goda.
Det enda som verkar trivas på den här tomten är rabarber och gräslök.

Vilket bedrövligt inlägg det här blev. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar