Powered By Blogger

lördag 24 september 2016

En tillfällig matblogg

Jag började förbereda redan i går. Jag plockade lingon vid stugknuten. Handlade hem kål och köttfärs. På eftermiddagen började jag koka lingonen men mitt i allt pep telefonen och då förvandlades jag till en  scout (alltid redo) och ryckte ut. Drog bara kastrullen av plattan och tänkte att jag fortsätter när jag kommer hem igen, och det gjorde jag också...kokade sylten alltså.

På  förmiddagen i dag hackade jag kålen som jag skulle ha till min efterlängtade kållåda, det var ju till den jag skulle ha sylten också.


 Men när jag skulle ta fram riset så fanns inget, som jag var så säker på i går, därför köpte jag inget.
Jag hade tänkt äta kållåda till lunch, nu fick jag tänka om. För jag hade vått hår efter duschen och ingen frisyr, och då far man inte ut bara så där utan vidare, i alla fall inte jag.

Det lämnade en bit kål kvar på 200-300g. Så jag hackade den samt en lök, skalade en stor potatis och en morot. Kokade de tillsammans och mixade och kryddade med salt och pepparmix. Och tillsatte grädde. En gudomligt god och len soppa blev det.  Nu borde jag haft semlorna klara som jag hade i planen att baka.
Men i brist på bröd så äter man limpa ;)


                                                                                          
.


  Semlorna bakade jag lite senare och de smakade jag till eftermiddagskaffet.


                                                                                       


Cyklade iväg till affären och köpte riset så jag fick färdigställa kållådan. Den åt jag då till middag med min ganska färska lingonsylt. Underbart gott. Kållåda hör absolut hösten till.

Även om det blev lite utdraget så fick jag gjort det jag hade tänkt i alla fall. Men det känns som jag stått vid spisen hela dagen. Ja, och sedan skulle det diskas också efter allt kockande.
Och jag som egentligen inte tycker om att laga mat får ibland sådana il och då är det ingen hejd alls.




                                                                                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar