Powered By Blogger

måndag 8 maj 2017

8 maj i fjol - i år

I dag för ett år sedan var det andra söndagen i maj, och det betyder morsdag här i Finland.
En underbart härlig och varm dag, + 20 och klar sol. Man kunde vara ute barbent om man hade lust. Lite skillnad mot i dag när det är  +1 och snö/hagel fall. Nå, det var inte vädret jag tänkte skriva om.
Jag fick bl a en bukett rosor som såg ut så här. Fina härliga rosor.
                                                         
Hela buketten höll sig fräsch väldigt länge. Tre veckor gick innan den första rosen vissnade.
Jag klippte bara bort själva blomman när den vissnat för bladverket var grönt och fint. Sedan när bladen började  gulna kastade jag resten. Men en av dem förblev grön vecka efter vecka, månad efter månad. Även om somliga blad har fallit av så har nya bildats. Det känns nästan lite overkligt att den stått där i vattnet ett helt år. Vatten har jag bytt kanske var tredje dag. Har haft lust att ge den lite blomnäring, vem vet kanske den bildar knopp, men jag vågar inte riktigt. Tänk om den dör i stället. Det ska bli spännande att se hur länge den står sig eller  växer till sig.

                                                                                   


                                                                               

Inga rötter har bildats, vilket jag hade hoppats på. Men däremot något som ser ut som en fot.
                                                                              
P.S Nu har jag faktiskt lagt lite växtnäring i vattnet, så får vi vad som händer D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar