Powered By Blogger

fredag 17 november 2017

När fantasin blev verklig

När kvällarna började mörkna när det ännu var temperatur så att man kunde sitta i uterummet, brukade min livliga fantasi fantisera. Tänk om jag skulle se en obekant  människa stå där utanför i mörkret och titta in. Det hände ju aldrig som tur var.
Men...i kväll hände det, när ingen sådan tanke hade tänkts på ett bra tag.
Klockan var nästan 16.30 så det hade blivit lite mer än bara skymning denna mulna dag. Sista dagbarnet hade just farit hem så jag gick bara in och hämtade en tändsticksask för att tända ljus i lyktor i uterummet.
Inga lampor hade jag på ännu eftersom jag hade varit ute. Och jag hade bara hunnit tända första ljuset när jag tycker mig höra "Hello". Trodde att jag inbillade mig så jag fortsatte att tända. När jag hade hört det där hello för tredje gången var jag tvungen att tro att det inte var inbillning. Försökte titta ut åt alla håll, men glasen var immiga och halvmörkt ute. Jag var tvungen att titta ut genom dörren och där står en mörkklädd obekant människa på terassen. Känslan som jag kände just där och då var inte behaglig.
Han pratade engelska och ville visa vad han sålde. Jag vet inte ens vad det var han hade, förmodligen kopierade bilder/tavlor. Jag tackade vänligt men bestämt nej.
Alltså, varför de alltid går runt och säljer när det blivit mörkt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar