Powered By Blogger

söndag 28 oktober 2018

Sommartid - Normaltid/Vintertid

Jag har inte riktigt förstått varför det måste vara ett sådant himla tjafsande och hallå när klockan ska endera ställas fram eller tillbaka. Det finns personer som verkar lida alla helvetes kval när klockan ändras. En timme hit eller dit ska väl inte ha någon stor skillnad annat än på ljuset.

För min del tycker jag inte det behöver vara någon sommar och vintertid. Den ljusa årstiden kommer ändå naturligt när den kommer i mars-april. Att det sedan blir naturligt mörkt  i oktober, det är också naturligt.
Jag har mera nytta av normaltiden, eftersom solen går upp tidigare när vi ska ut på morgon och förmiddag. Som det är när vi har sommartid så blir det passligt soligt och varmt tills vi måste gå in och laga mat, och det har vi ingen nytta av. Att det sedan blir fortare mörkt på  kvällen  vid normaltid är bara skönt, då kommer man till ro bättre.

Så där i själva övergången så berör det mig inte ett dugg. Jag ställer inte klockorna förrän på morgonen när jag stigit upp. Och så konstaterar jag bara "Oj, är klockan redan så mycket/lite".
Så var det inte mer med den saken...

Och den där frågan som man sett i tidningar och på nätet :"Vad ska du göra med den där extra timmen?"
Vadå, göra? Det låter som man skulle ha flera dagar extra. Man hinner knappt tänka ut något så har den timmen gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar