Powered By Blogger

torsdag 25 oktober 2018

Ett minne dök upp

Ibland poppar det upp minnen som man inte visste fanns i hjärnkontoret.
Åren 1973-74 jobbade jag som barnflicka i Umeå hos en familj med en 3-årig pojke. De bodde i ett parhus.
I den andra delen av parhuset jobbade en tjej vid namn Carola  som barnflicka hos den familj som bodde där.
Vi lärde känna varandra väldigt bra eftersom vi var ute tillsammans med barnen varje dag på gårdsplanen.
Och så föll det sig inte bättre att just denna Carola hyrde en liten och mysig lägenhet på ett rum och kokvrå under takåsarna  på samma gata som jag bodde. Hon var hemma från Västerbottens inland (minns inte närmare varifrån) och hade flyttat hemifrån för att pröva vingarna.
Vi tyckte båda om att sticka så vi träffades ofta hos henne på kvällarna och stickade och lyssnade på musik. Det var just i kväll när jag snubblade över Larry Finnegan  på You Tube som det klickade till och jag mindes min vän Carola. Hon hade en LP skiva med honom som snurrade ofta där på stickkvällarna.

https://www.youtube.com/watch?v=dUOy4tYA_EI
                                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar