Powered By Blogger

torsdag 9 januari 2020

(O) vettiga funderingar.

Jag har lagt mig till med en ovana. Eller det är nog bara något som kommit över mig. Oftast sover jag bra och hela nätter om kattorna låter mig göra det. Men om någon gnäller och ska ut så är det bara att stiga upp och släppa ut.
Det är när jag återvänt till sängen och ska återuppta sömnen jag börjar ligga och fundera. Om de där funderingarna vore några vettiga saker, men det är inte så. T ex senast så började jag fundera på namnen på ett syskonpar som var på dagis när jag jobbade där. Den äldsta kom jag ganska snabbt ihåg,  men den yngre satt lååångt inne. Hjärnkontoret jobbade på högvarv ett bra tag och till sist skramlade det till och gåtan var löst. I den där meningslösa stilen går funderingarna.

Det händer nog också att jag har vettigare (oroliga) funderingar. Som i förrgår natt när jag vaknade vid 3-tiden och hörde hur det stormade där ute. Till saken hör att ena dottern jobbar på båt som går på Östersjön. På radion tidigare på dagen hade jag hört att det skulle blåsa 22-26 m/s och våghöjden kunde överstiga 4 m.
Det låg nära till hands då att jag började måla upp en massa hemskheter.
Själv tycker jag inte om att vara på sjön när det blåser.  Dottern däremot verkar tåla ganska mycket gungeligung (hon släktas sin far).
Vi hade kontakt via WhatsApp på morgonen där skrev hon :"Nåo känd man att e blåst, å slagsiido hadd vi så pass att vi sovd me hovona i fåotändan.  Våghöjdin  va ~5 m tå vi kom in ti Helsingfors."
Huvaligen...inte undra på att man ligger vaken.


                                                                                             
Dagens måne.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar