Powered By Blogger

måndag 20 februari 2023

Dubbskor

 Jag köpte mina första dubbskor för fem år sedan. Jag promenerar mycket så det är viktigt att ha skor som passar till underlaget. Tanken var att ha dem när det var som halast, alltså typ blankis. Om jag minns rätt så var det inte så många gånger de behövdes den första vintern. Andra vintern däremot kom de ofta i användning. Tredje vintern började dubbarna lossna och sulan runt började bli dålig. Och jag hade blivit beroende av dem även fastän det inte var isigt. Då köpte jag ett nytt par som jag nu nöter andra vintern. Men har förstått så här i efterhand  att en skomakare kan lägga in nya dubbar.
Det känns nog som en trygghet att ha de där skorna, man vet inte var den där isfläcken ligger och lurar.
Vill inte bli en bruten kvinna/tant 😊
Har klarat mig hittills i livet utan gips, och hoppas att det fortsätter så.

                                                                                    

De här var mina första (Halti) och de var väldigt bekväma. Paret
som jag har nu är inte lika bekväma men fyller sin funktion.




2 kommentarer:

  1. Jag använder bara dubbskor till vardags,skulle inte vilja gå ut utan. Mina första var också Halti, utan skaft o det var de skönaste skor jag haft på mina fötter vintertid. Dessutom otroligt varma. Den vintern var väldigt isig så nubbarna blev rejält nerslitna. Andra vintern gick de an att ha, sen tog jag bort nubbarna och hade dom dom vanliga länkskor på våren och hösten. Andra paret blev m skaft. Minns inte vad dom hette, men de blev ngt galet runt nubbarna vid trampdynan under stortån på båda skorna gnubbarna blev sneda o det läckte in vatten vid töväder så jag blev plask blöt om fötterna. Förra vintern blev det åter ett nytt par - Halti med skaft 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. I går testade jag att ta på mig mina vanliga vinterlänkare, men vände nog in igen och bytte. Kände mig osäker. Tummen upp för dubbskor. Mina nästa blir nog Halti igen.

      Radera