Powered By Blogger

måndag 1 maj 2017

En friserad gran

Min fina sockertoppsgran kommer aldrig att bli så fin som jag hade tänkt mig. Den har vuxit ca 80 cm sedan den blev köpt. Fick tidigt börja agera julgran, precis som den var tänkt till.
Men genom åren så har traktens hankattor pissat på den så den har blivit alldeles sönderbränd nertill.
Den började se riktigt bedrövlig ut, och jag blev bara arg av att titta på den. Visste inte om jag skulle  gräva upp den helt och hållet, men jag vill ju ha en gran där att lägga lampor i.
Jag klippte bort de mest brända grenarna i stället, och den började se mycket fräschare ut. Den ser ju inte ut som en gran mera... i så fall en gran på en pinne.
Den växer ju och den är grön upptill, dit når inte pisstrålen. Men de där grenarna nertill är för alltid borta och ersätts inte. Jag får väl hitta på något att fylla ut med där nere sedan när det blir dags för julbelysning igen.

Jag har fem vanliga tujor och två bolltujor och de är alla sönderbrända nertill. Men där faller det bort av sig själv det som är dött.
                                                                                        


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar