Powered By Blogger

fredag 24 mars 2017

En matta...eller två

Så mycket jag  har i mina gömmor som jag alldeles glömt bort att jag har, som den här mattan t ex.
Jag minns inte riktigt om det var i slutet av -60 eller början av -70 talet som det var på ropet att knyta "plastryamattor".
Men jag knöt i alla fall två små att ha i wc , en till mitt blivande hem och en åt mamma och pappa.
Min röd-grön-svart.  Föräldrarnas   grön-svart-röd. Färgglad har jag alltid varit :)

                                                                        


Jag sydde  en ryamatta i mitten på -70 talet av jersey tyger från Oravais klädesfabrik . Är lite besviken på mig själv att jag kasserat den när jag ändå  sparat allt möjligt annat skräp.
För den jobbade jag ordentligt med. Ett fasligt jobb att klippa till alla  tygbitarna som skulle vara lika stora.  Tung blev den att handskas med mot slutet också. Minns att jag fick ha ett stöd av stolar åt den vid symaskinen för att jag skulle få den att hållas rätt.

Lilla tjejen (som håller sig på mattan ;) är äldsta dottern Jenny,  bilden från hösten -77. Då bodde vi i vår mysiga lägenhet med brutna tak, balkong mot väst och parkett golv både i vardagsrum och sovrum. Mysigaste stället jag  bott på i mitt liv.
Det kan ju hända att jag upplevde  det så mysigt för att vi var unga och lyckliga då och det var vårt första gemensamma hem. Kanske det inte hade haft någon betydelse var vi bodde bara vi fick vara tillsammans. Men i alla fall så drömmer jag ibland  om den stora tvåan på 65 kvm vid Umeälven.

                                                                                      
September -77


                                                                                    
                                                                              

mattan på lite närmare håll


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar